måndag 25 oktober 2010

Utrensning och bagage...

I helgen kavlade jag upp ärmarna och gjorde en ordentlig genomgång av garderoben.

Jag kör ett sånt system att jag har två plastbackar uppe i en garderob på vinden. Sommartid är de fulla med vinterkläder och som nu i helgen, då sommarklänningar inte längre känns så aktuella, släpar jag ner dem och uppdaterar garderoben.

Då är det ju verkligen läge att samtidigt röja undan kläder som bara är i vägen. Jag tycker inte om att ha för mycket grejer, det blir bara jobbigt. Jag vill ha en överskådlig garderob med kläder som jag tycker om att använda.

Slitna kläder och sådant som inte funkar lika bra nu som då jag köpte det blir med tiden en black om foten för mig. Plaggen hoovrar omkring i utkanten av mitt medvetande och stör mig. För man kan ju inte köpa nya snygga grejer om garderoben är överfull av gammalt skräp.

Men jag märker att jag har lite problem med detta den här gången. Två av mina principer krockar med varandra. Å ena sida tycker jag att man ska motarbeta hamster-tendenser. Man kan inte spara på allt. Det blir bara besvärligt. Å andra sidan är jag väldigt hårt emot slit-och-släng-mentaliteten som man ofta ser i vårt samhälle.

Vanligtvis löser jag detta genom att donera mycket av de där kläderna som jag bara inte vill använda längre till välgörenhet, alternativt säljer jag själv på loppis då jag orkar. Kläder som jag tycker om men som blivit lumpiga hamnar ofta i skåpet för "härja hemma på gården". En tröja som jag tycker om kan jag mycket väl ha på mig då jag gräver i trädgården, även om den är lite noppig.

Ändå är jag inte riktigt nöjd. Det blev för mycket halvgamla och mer än lovligt lumpiga kläder kvar i min garderob. Men grejen är ju att jag är så fruktansvärt trött på rådande mode. Kan vi inte, snälla snälla, få nåt annat än Madonna 1985 i butikerna nu? Jag kan ju inte kasta ut mina gamla lumpor då jag inte hittar något annat som jag vill köpa.

Men det löser ju förstås problemet med överkonsumption...
---------------
Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Känner precis som du. Har kläder i garderoben, jag egentligen är lite trött på. Men jag rensade ordentligt och tänkte att jag får klara mig på dem till att jag hittar något. Hoppas trenden skiftar snart. :-)

Jonna sa...

Way to go!
Det är ju så skönt bara man får bort de där grejerna man innerst inne inte vill ha! Jag är bara lite för mesig...