måndag 4 oktober 2010

Respekt? Om du förtjänar den.

Under hösten har jag sett det gång på gång. Hur människor som representerar de mest vittskilda åsikter hävdar att "jag måste få tycka som jag vill eftersom vi lever i en demokrati".
Det är väl inte så konstigt att hävda sin rätt till en åsikt - så länge som åsikten som man framför är baserad på uppfattningen om alla människors lika värde.

Det är nämligen det som är grunden för demokrati, att ingen är värd mer än någon annan, en röst per skalle vilket innebär folkvälde, respekt för mänskliga rättigheter och så vidare.

Att gå och påstå att det är min demokratiska rätt att tycka att en viss folkgrupp inte ska få finnas i vårt land är därför en självmotsägelse. Åsikten man framför är nämligen baserad på idéer om människors olika värde. Lika absurt är det att gå och påstå att skolan ska lära barn vad sexualitet innebär, men inte lära dem vad de ska tycka om sexuella minoriteter. I ett demokratiskt samhälle ska nämligen skolan  lära ut att alla människor har lika stor värde - oavsett sexualitet - och att man i en demokrati respekerar andra, även om de inte är som en själv.

Det är ingen skillnad om vi har olika språk, hudfärger, yrken, utkomster, kön, genus eller fritidsintressen - i ett demokratiskt samhälle ska vi ändå behandlas som likvärda och vi ska respektera varandras olikheter.

Jag ser mig förvirrat och bekymrat omkring i en värld som jag inte riktigt känner igen. Där främligsfientligheten har tagit steget in i rikspolitiken, där vissa folkgrupper massutvisas, där benämningar för sexuella minoriteter upplevs som skällsord, där det har blivit viktigt att kunna avgränsa "nationell kultur" och jag förstår inte riktigt vad som händer.

Framför allt förstår jag inte varför ingen tar upp grundproblemet: det är inte okej att tycka att vissa befolkningsgrupper är mindre värda och sedan skrika "det är min demokratiska rättighet att ha denna åsikt"!

Det är inte demokrati att få säga eller tycka vad som helst om vem som helst. I ett demokratiskt samhället står man upp för alla människors lika värde.

---------------
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: