onsdag 29 september 2010

Jag och mina vänner fåglarna

Jag har jobbat hemma idag.

Jag ska ut på roadtrip i morgon och tänkte försöka få snuvan att lugna ner sig tills dess. Och bara det faktum att jag får sova nästa en timme längre än vanligt då jag jobbar hemma gör ju att man känner sig bättre i form.

Jag har haft intressant sällskap här idag. Fåglarna i trakten gillar tydligen vår gräsmatta.

Innan jag ens hunnit dra upp rullgardinen i sovrummet small det till ordentligt i fönstret. Och där ute låg en stackars liten björktrast (tror jag) som tydligen inte förstått sig på fönsterglas.

Jag drog på mig hanskar och gick ut och kollade in honom. Jag såg inga benbrott, men hans hals verkade oroväckande lealös. Jag la honom i en skyddad solfläck, så att han skulle ha en chans att kvickna till, men tyvärr har han inte visat några livstecken. Stackars liten!

Och nästa gång jag tittade ut genom fönstret såg jag detta:

tipi


En sån filur har jag aldrig sett i vår trädgård förut. Efter att ha lusläst fågelboken tippar jag på att det är en dvärgbeckasin. Liten var den verkligen. Och orädd, den brydde sig inte alls om att jag stod i fönstret med ett jättestort kameraobjektiv och försökte undvika solreflexer...

Sånt har jag sysslat med idag. Och så har jag jobbat lite också, då de där bevingade typerna har hållit sig lugna...
---------------
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: