onsdag 21 april 2010

Sträckläsning pågår

Min kompis Finaste Bibliotikarien tar numera sitt jobb på mycket stort allvar. Hon utrustar sin bekantskapskrets med rykande färska låneböcker ur sin privata bokhylla, eftersom hon tröttnat på att vänta på att de riktiga biblioteken ska få tummen ur och skaffa Nya och Bra Böcker. Istället köper dem själv nuförtiden och ser till att alla andra också läser dem. Såna initiativ uppskattas!

Senast jag hälsade på hemma hos henne kom jag därifrån med en hel plastkasse full med Nya och Bra Böcker.

Bland dem fanns en av Stephen Kings nyaste: "Under the Dome" från 2009. Den är stor som ett hus. Jag avråder från sängläsning i sömnigt tillstånd - om man somnar och denna bok landar i pannan får man antagligen hjärnskakning.

Nu har jag läst och läst och läst. Det är inte mycket kvar nu. Och jag vill verkligen veta hur det går!

Jag läste en hel del Stephen King då jag var i 20 års åldern. Sedan kom jag fram till att handlingen i hans böcker alltid följer samma mönster och tröttnade.

"Pestens tid" har dock hela tiden varit en stor favorit. Den är annorlunda och helt fantastisk om du frågar mig. Och jag tycker att "Under the Dome" och "Pestens tid" är de två av Kings böcker som liknar varandra mest. Så, om du vet att du gillade "Pestens tid" tror jag att detta är någonting för dig.

Vad jag minns var dock "Pestens tid" mycket mer spännande - en läsa-hela-natten-bok, man kunde ju ändå inte sova för den var så nervkittlande. Men ännu har jag inte haft några problem att somna från "Under the Dome". Vilket får mig att undra om det är jag eller herr King som har blivit äldre...


-------
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa! Den är bra! (både pestens tid och under the dome) Det finns mer böcker nu... :) Välkommen att botanisera.

h.

Finaste Bibliotekarien

Jonna sa...

Jaa! =o) Vilken fantastisk service! Näst vecka kanske... vet inte säkert hur det blir än.