onsdag 28 april 2010

Kom igen nu!

Åh vad jag är trött på vädret nu. Det är jättetrevligt att snön är borta och att isen har smält, men nu vill jag vänligt men bestämt påminna vädergudarna om att det är meningen att det ska vara varmt om våren också!

Jag menar allvarligt talat, det är första maj i helgen och SVINKALLT. Min salig farfar insisterade alltid på att man skulle springa ett varv barfota kring gräsmattan på första maj som något slags initiationsrit för sommaren. Det är kanske lika bra att farfar inte längre är bland oss, för i år skulle denna tradition leda till frostskador.

Så, vädergudarna, här kommer min önskelista:
  • jag vill kunna ta min nya sommarjacka till jobbet utan att punktplanera dagen så att jag faktiskt inte behöver röra mig utomhus i den
  • jag vill kunna sitta på trappan där hemma och äta glass utan att sedan rusa in med hackande tänder
  • jag vill inviga de nya knälånga jeansen jag köpte, helst med tillhörande sommarskor, helst utan att förfrysa tårna
  • jag vill börja med årets odlingsprojekt, lägga ut drivbänken utan att fundera på om småplantorna fryser över natten och så
  • dessutom vill jag gräva i trädgårdslandet utan att fingrarna stelnar bort
  • jag vill också kunna sitta ute och smutta på ett glas vin i trevligt sällskap
Heck, jag vill till och med sitta i solen och njuta av värmen lite grann och få en fin solbränna på köpet. Men i det här läget känns det som helt verklighetsfrämmande att kasta in sådant på önskelistan...

Inga kommentarer: