måndag 26 april 2010

*Piip*

Vi har ett gäng gamla uppstammade hagtorn på vår gård.

För det mesta är de riktigt trevliga, de blommar vitt, får röda bär och med en klippning i året blir de till små bollformade träd som småfåglarna tycker om att sitta i under vintern.

Men igår blev jag ATTAKERAD av ett av dem!!

Jag höll helt oskyldigt på att klippa bort döda kvistar då det smällde till mig på handen så att en liten träbit (varken en sticka eller en tagg, utan en liten fyrkantig träbit) fastnade under huden på mitt högra pekfinger. Precis vid den yttersta fingerleden.

I dag är fingret så svullet att jag inte kan böja det närmare handflatan än 1,5 cm - ganska otroligt då det var fingertoppen jag gjorde illa (och jag plockade bort den eländes träbiten inom en minut, och desinficerade, och käkade anti-inflammatoriskt då jag märkte vartåt det barkade). Men jag inbillar mig att svullnaden börjar gå ner nu.

Är det bara jag som råkar ut för sånt här? Om jag hade bott i USA skulle jag utan tvekan ha stämt lämplig myndighet för att de inte har satt ut varningstexter på hagtornen - jag kunde verkligen inte tro att de skulle vara så här aggressiva!

 
Bild från http://mogetorp.net/

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Ush då...stäm dem J****. ;-)

Jonna sa...

Man får vara glad för det lilla - just nu gör svullnaden att fingret stelnat lite böjt, så det går åtminstone bra att skriva med tangentbord! =o)