fredag 16 april 2010

Det är som att cykla...

Jag köpte en alldeles underbart fin cykel ifjol. Den är mörkröd, har växlar som fungerar och är jätteskön att trampa runt på.

Eftersom vi bor ute på landet, där det mest finns sandvägar att trampa längsmed, börjar min cykelsäsong relativt sent - det är inget skoj att trampa fram genom tjock lera och gegga.

Men nu, nu börjar det bli läge. Och det är så fint väder att man verkligen vill susa fram på sin fina, mörkröda cykel i kvällssolen.

Så jag plockade fram cykeln ur boden där den bott över vintern, installerade ett cykellås (det tog ganska länge innan jag insåg att det faktiskt säljs cyklar utan lås - jag hade inte ens förstått att kolla) och började pumpa däcken.

Och punpade och pumpade. Provkörde lite och pumpade igen. Och sedan: pyyyys. Totalpunka! Löjliga lösningar på ventilerna, så att de sitter fast i gummi som ligger rakt mot metallfälgen. Konstigt nog håller det inte...

Igår kom nästa chock: det visade sig att inga butiker i vår stad säljer innerdäck (eller heter det innerslang?) till cyklar. Alla varuhus, sportaffärer och butiker med "manligt" innehåll kränger gärna cyklar, korgar, lås, kedjor, lyktor och allt annat cykelrelaterat man kan tänka sig, men innerdäck? Skulle inte tro det!

Tydligen är det tänkt att man ska köpa en ny cykel varje gång som innerdäcket pyser. Fruktansvärt korkat!

Till sist hittade vi en liten cykelaffär (och jag menar verkligen LITEN) där snälla farbror cykelförsäljaren hade några små lådor innehållande innerdäck liggandes bakom kassan. De var nästan rätt dimension. Och jag köpte två, för säkerhets skull...

Med lite tur blir det premiärcykling i kväll. Jag hoppas verkligen innerdäcken passar!

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Hoppas jag också! :-)

Jonna sa...

Jo, det lyckades! Happy day!