lördag 6 november 2010

Helgens experiment

Jag är väldigt förtjust i naturell yoghurt.

Den är SÅ god och kan ju användas till nästan vad som helst - som den är, till såser, efterrätter... perfekt liksom.

Nu har jag läst på lite och i går kväll körde jag min första yoghurt-tillverkning någonsin.

Resultatet: över förväntan!


Så här gör man:

Man tar knappt en liter mjölk med lagom fetthalt. Man värmer den tills den är het - den måste dock inte koka. Sedan låter man den svalna till 44 grader igen och då blandar man i ca en dl rumstempererad naturell yoghurt. Så häller man det hela i en termos, virar in den i en filt och låter yoghurten stå och gosa över natten, 12 timmar. Nästa dag häller man upp yoghurten i lagom skålar, rör igenom ordentligt och kyler den.

Det viktiga är att man använder yoghurt med en levande bakteriekultur i. (Och så har jag förstått att det smakar skumt om man använder smaksatt yoggis.) Idén är att hetta upp mjölken ordentligt för att förbereda den för bakterierna, och de trivs bäst i 44 grader, så man tillsätter yoghurten vid den temperaturen och försöker sedan hålla den tempen så länge som möjligt.

I går handlade vi i lilla närbutiken, och deras yoghurtutbud var under all kritik. Den enda naturella varianten var sån där lös yoghurt på tetra, som det är tänkt att man ska äta till flingor.

Men det blev jättebra ändå, min nytillverkade yoghurt är redan tjockare än originaltillsatsen. Och den smakar gott, det är ju huvudsaken!

Min favorityoghurt är sådan där riktigt tjock, krämig, som till exempel kan heta turkisk yoghurt men ha en söt grekisk farbror på bilden på förpackningen. Den ska jag testa med nästa gång! För en nästa gång blir det definitivt!
---------------
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: