måndag 31 maj 2010

Vi vill ha: fler coola tjejer!

Jag har redan erkänt att jag är löjligt svag för ESC, mera känd som Melodifestivalen.

För mig är ESC framför allt en härlig karneval, ett sätt att umgås. En chans att få se en skymt (musik) av alla de hörn av vår världsdel som man inte annars vet någonting om.

Jag förstår inte alls idén med att stressa över tävlingsmomentet och skrika om att fel låt vann. Det är ju en mycket gammal sanning att man inte kan tävla i musik. ESC är roligt och samhörighet. Och idén bakom tävlingen är alldeles underbar.



Just nu är jag särskilt lycklig över årets vinnare, Lena med låten Satellite. Det är till att börja med en bra, trallvänlig låt, men framför allt för att hon är en så underbar artist.

Lena är så naturligt cool och närvarande. Och jag är så jätteglad att hon kör sitt eget race helt utan att bliga på hur lyckade kvinnor, eller om vi ska tala klarspråk, "sexiga tjejer" borde uppföra sig på en scen enligt stora delar av media.

Hon är så självklar och fin! Och jag hoppas, hoppas att alla småtjejer som inte ännu har funderat ut vem de riktigt är tittar lite extra på Lena, i stället för att ta till sig det kvinnoideal som förmedlas av MTV och stora delar av media som riktar sig till unga människor.

Och eftersom jag nu en gång är i tagen och hasplar ur mig moralkakor så hoppas jag också att alla de härskna typer som fört fram åsikter om att "enbart sex säljer" ser sin världsbild rubbas några snäpp.

Personligen tycker jag att de senaste årens ESC-vinnare framför allt visar att det inte finns några givna framgångsrecept. Och att alla kompisröstar, men att vinnarlåtarna plockar poäng oberoende.

Det var nog allt från landet ESC för i år. Tillbaka till vardagen och Det Riktiga Livet.

---------
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: