onsdag 31 mars 2010

Recept för en mumsig påsk

Det ni behöver är pasha! Supergod och superenkel påskefterrätt. En östlig dessert som väl egentligen är ett slags färskost, men man tänker inte på den som ost, jag lovar!

Jag tjuvkikade på några recept då jag rörde ihop årets version och märkte att a) de flesta recept på svenska är för extremt stora satser pasha och b) de flesta recept på svenska tycker att man ska ha i löjligt mycket smör/margarin. Jag förstår inte varför. Så:

Mitt recept på Mumsig pasha
Du behöver:
- syrliga mjölkprodukter. Välj sådant som du tycker om: yoghurt, kesella/kvarg, creme fraiche, gräddfil. Jag rekommenderar dock definitivt smetana, den har så speciell smak. Och pasha ska smaka så.
- ägg. Vissa kör enbart äggulor, andra hela ägg. Jag har dock för mig att man behöver ägg för att konsistensen ska bli bra. Och de ska vara råa.
- godsaker. Pashan ska ju smaka gott! Plocka i sådant som du tycker om! Torkade frukter, nötter, vaniljsocker... Jag sätter dock aldrig i vanligt socker - pasha ska vara syrligt.

Gör så här:
Rör ihop allt sammans. Om du vill ha i grädde så vispar du den först för konsistensens skull. Nu ska pashan rinna ur. Om du inte äger en särskild pashaform får du improvisera. Vi brukar använda vårt durkslag som vi hänger ovanpå en skål. Kolla med lite smet först, enbart klar vätska ska rinna igenom, inte själva smeten. Lägg kaffefilter eller en silduk i botten om gallret är för grovt. Låt pashan stå svalt några dygn tills den har så fast konsistens att man kan stjälpa upp den på ett fat. (Man kan försöka skynda på pashan genom att röra om i smeten då och då eller lägga på ett fat med en tyngd ovanpå) Avnjut!

Årets version av Mumsig pasha:
120 g smetana
200 g naturell yoghurt
200 g kesella
200 g creme fraiche
några dl vispfluff (en burk på 200 gram minus fluff till 2 portioner våfflor)
1 äggula
rivet citron- och limeskal + 2 msk citronsaft
3 msk vaniljsocker
1 dl hackad mandel

Glad påsk!

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

oh. vilket bra tips. sitter och försöker komponera ihop en fin lite n påskmeny. Mumsig Pasha ska absolut ingå.

Jonna sa...

Så kul! =o) Lycka till!