tisdag 30 mars 2010

...och så upplösningen!

Våra datorproblem visar sig bottna i en riktig såpopera. Så här är det:

Lilla Datorn, som jag dagligen jobbar med, vill inte längre öppna Word. Lokala Datanissen kliade sig i huvdet och sjukskrev Lilla Datorn. Min nya arbetskumpan blev istället Lilla Datorn 2.

Lilla Datorn 2 var mycket samarbetsvillig tills jag skulle printa. Printern på vår våning, Inte Fullt Så Lilla Printern, ville nämligen inte ha kontakt med Lilla Datorn 2.

Lokala Datanissen tillkallades åter och riskerade fläckvis håravfall på grund av allt kliande. Men till sist klarnade det hela:

Under helgen har TPFKAIFSLP (The Printer Formerly Known as Inte Fullt Så Lilla Printern) gjort en namnändring, för enkelhetens skull kan vi här numera kalla den Ganska Stora Printern. Dessutom har Ganska Stora Printern (TPFKAIFSLP) lyckats få någon inom administrationen att hemligstämpla alla uppgifter om dess tidigare identitet.

Vad jag förstår har alltså båda versionerna av Lilla Datorn försökt öppna en stor Word-fil, men helt enkelt inte klarat av det eftersom default-printern inte längre existerade i nätverket.

Vad lär vi oss av detta? Jo att hemligstämplade namnbyten leder till en dag då man inte får något vettigt gjort (om man nu inte tycker att iakttagelser av Datanissar räknas till den kategorin).

Och så kan man få en ny dator på köpet - fast den surrar.

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

phu. vilket tålamod du måste ha. jag sliter mitt hår bara av att läsa om TPFKAIFSLP. :-)

Jonna sa...

Om jag säger så här: det var inte en alltför munter dag...