måndag 1 februari 2010

Virkblogg

Jag har kommit till insikt.


Det är skitkul att virka. Åtminstone om man får virka små söta amigurumis. Under långa tider fanns det i mitt huvud ett likhetstecken mellan virkning och de där fruktansvärda mösterbeskrivningarna som resulterade i små sneda spetsdukar. Snacka om trauma från skoltiden...

Men alltså. Det här är resultatet av min senaste fixarperiod:

Ett stycke giraff, som är virkat utgående från ett mönster av Ida på Made by you. I min tappning blev det till en ganska punkig giraff. Jag funderar på att snagga hans man lite grann, men än så länge får han ha lång tuppkam.

Jag gillar Idas mönster, de är klara och tydliga. Funkar bra i praktiken också - inga problem att fylla halsen tillräckligt för att han ska orka hålla huvdet upprätt!


Och så:

En liten sköldpadda gjord utgående från mönster i Mias bok. Min sköldpadda gjorde jag på beställning av sambon, som tyckte att den skulle ha pannlugg och hatt. Känns som en liten sköldis lång utifrån landet, tycker jag.

För dig som funderar på att börja virka kan jag rekommendera Mias bok! Den är full av söta små filurer och har tydliga mönster. Jag fick den i julklapp och kommer definitivt att virka mera ur den!

Mitt nästa virkade projekt kommer att bli en påskhare, tror jag. Men än så länge saknar den en del kroppsdelar...



------
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Dalkullan Penny sa...

Men såååå söta =)

Verkligen jätte fina.

Jonna sa...

Tack! Och kul att fixa med dessutom!