måndag 5 juli 2010

Dagens tips: busenkel chokladsås

Eftersom det råder total värmebölja sätter jag mig framför datorn och pustar ut.

Och eftersom man knappt ens orkar tänka på att äta riktig mat i det här vädret så ska jag dela med mig av ett mycket viktigt recept. När inget annat går ner kan det nämligen vara läge att satsa på banana split - så får man åtminstone i sig lite nyttig banan.

Men för att få ihop en riktig banana split krävs mörk chokladsås, och det finns aldrig i mitt kylskåp då jag behöver det.

Då gör man så här:

  • ta en liten skål som kan användas i mikron
  • blanda lika delar kakaopulver, vatten och socker (1/2 dl blir ungefär 4 portioner)
  • sätt på locket lite löst eller mikrotålig plastfolie så att det inte stänker
  • in i mikron i någon minut, såsen är färdig då den har kokat och tjocknat

Klart!

Såsen står sig ganska länge i kylskåp men blir tjockare i konsistensen.

Enjoy!

------
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Måste jag prova.

Och Jonna, jag dansade åt dig också. Festivalen var en fröjd. :-)

Jonna sa...

Ååh, festival... Jag blir nostalgisk, jag vill också! Måste åtgärdas!